antikapitalismoa-autogestioa-oroimena-komunismoa-herrigintza-duintasuna-formakuntza-asanblada-autodeterminazioa-parekidetasuna-borroka-elkartasuna-okupazioa-eztabaida-sozialismoa-lurralde batasuna-antinperialismoa-autonomia-iraultza-euskara-amnistía-internazionalismoa-langileria-kultura-erresistentziak.... KONTAKTUA: izartubuletina@gmail.com




2008/10/27

150 AÑOS DE LA MUERTE DE AGOSTI XAHO, CONSIDERADO PRIMER CATALIZADOR DE LA IZQUIERDA ABERTZALE

Anomalía vasca
Jakue Paskual (Anarkerria)
Xaho, aquel suletino «maldito» que condujo la revolución de 1848 en Iparralde... Sus extrañas teorías habrían pasado inadvertidas si no hubieran supuesto la primera articulación práctica de la izquierda abertzale, mucho antes de que Arana esbozara su nacionalismo ambiguo.

La idea de las repúblicas vascas independientes de Xaho arropada por una gran revolución fraterna, no es ajena al proceso que culmina en la decapitación de Luis XVI. Cuando los Garat se arrepienten de la supresión centralista del Batzarre de Isturitz y planean la constitución de Nueva Fenicia.

Xaho no cae en ese error. La revolución ha de aplicarse localmente estructurando in situ la correlación de fuerzas que la beneficie. Marchan obreros, niños, mozos de cuerda y algún artesano, mientras los gacetilleros redactan la propaganda y los comités republicanos instituyen las candidaturas populares. Se forman nuevos batallones de la Guardia Nacional con proletarios y éstos destacan a Xaho como comandante y concejal. No mucho más allá en el tiempo, Xaho, reclama la independencia en los fueros de Zumalakarregi y, en contrapartida, los «ojalateros» de Carlos le expulsan del teatro de operaciones.

Xaho funde dos concepciones republicanas: la del ancestral batzarre y la de las clases populares del norte del Bidasoa. Un movimiento urbano de reforma social que Xaho consigue alear con el agro ganadero y la defensa de sus comunales. Su socialismo se construye a escala de su pueblo: minimiza la burocracia, descentraliza, aporta mecanismos para apisonar las desigualdades y articula la nación sobre su base productiva. Las ideas de Xaho discurren entre la libertad de expresión y la lucha contra «la explotación del trabajo por el capital». Su antiautoritarismo tiñe lo libertario. Odia las capillas dirigentes y las levas; al mismo tiempo, defiende la base comunal y las pequeñas propiedades amenazadas por el ocultismo de la Iglesia y la concentración especulativa del suelo.

El abate Zabalo -Xaho: El genio de Zuberoa- formula una acusación al suletino en clave de sentimiento de culpa cristiano y de psiquiatría burda. Xaho no era un ateo beligerante por ser o no homosexual. Xaho se reivindica materialista, revolucionario y vasco. Un bardo capaz de convocar a las fuerzas telúricas con su verbo; miembro activo del movimiento de transformación social de su época; defensor de la bandera roja y negra de los videntes; anterior al amaestramiento católico de los sentidos. En definitiva, Zabalo no puede perdonar a quien fuera el primer catalizador de la Izquierda Abertzale. ¡Salud!

Biografia
Josepe Agosti Xaho Atharratze-Sorholüze herrian jaio zen 1810eko urriaren 10ean eta Baionan hil zen 1858ko urriaren 22an. Euskal eta euskaldun idazle, kazetari eta politiko izan zen. Ezkertiar, errepublikar, laiko eta euskal herrizale sutsua.
Lehen ikasketak Oloronen eta Pauen egin ondoren Parisera joan zen hemeretzi urterekin. Parisen zuzenbide ikasketak egin zituen eta ekialdeko hizkuntzetan espezialdu zen. Halaber izan zen kazetari, menturazale eta politikoa. 1835ean Hego Euskal Herrira jo zuen
Lehen Gerra Karlistan ari ziren gudulariekin topo egin asmoz. Liburu oso ospetsu eta polemikoak idatzi zituen, baten bat euskaraz, baina, gehienak frantsesez: "Azti-begia (zubereraz); Voyage en Navarre pendant l´insurrection des basques (1836)"; Antoine Abbadiarekin "Etudes grammaticales sur la langue euskarienne; Historie primitive des Euskariens-Basques; Lalo ou la Navarre il". 1838an Okzitaniako Tolosara joan zen bizitzera, baina bi urte geroago Baionan finkatu eta "Ariel" egunkari errepublikarra sortu zuen (1844). Aldizkari horretan argitaratu zituen Jeanne-Philippe Bela-ko jaunaren lanak.
Bere garaiko eta antzinako euskaldunez asko idatzi zuen eta
Zumalakarregi karlistarekin fikziozko elkarrizketa idatzi zuen. Gernikaren suntsitzea eta Ipar Euskal Herriko gainbehera iragarri zituen. Euskal animismoaren aldekoa zen eta bere borondatez kristautasunetik kanpo jarri zuen bere burua. 1848ko Baionako altxamendu errepublikazalearen buru izan zen eta ondoren Pirineo Behereak departamenduko kontseilari nagusi (1849 - 1851). Euskal nazio bakarraren alde egiten aurrenetakoa izan zen, Bidasoaren bi aldeetako euskaldunen batasun politikoa eskatu baitzuen; bere esanetan, bi aldeko muga erabat artifiziala zen. Euskal Herri osoan zabaldu zen berak sorturiko "Aitor" irudi literarioa. Lau hizkuntzatako euskal hiztegia amaitu gabe utzi zuen. Garai hartan, elizkizunik gabe lurperatutako lehendabiziko euskalduna izan omen zen, eta gisa askotara, euskal abertzaletasunaren aitzindaritzat har daiteke.

No hay comentarios:

Archivo del blog