“Euskal Herriko iritzi publiko “progresista” EBri kritika egitera
mugitu izan duena ez da ez Libia, ez Donetsk, ez Lugansk, ez Kosovo, ez
Belgrad, eta ezta Siria ere izan. Idomeni izan da. Hau da, errukia,
konpasioa… baina ez politika. Eta hau kezkagarria da. Izan ere,
pentsatzera ematen du Idomenirik ez balego ez zatekeela EBren kontrako
kritikarik egongo.“
Azken aldi honetan askotan ari gara ikusten EBren ideia okertzen ari
delakoaren zenbait zantzu; baita publikoan ere. Adibidez Nafarroako
parlamentuko presidente Ainhoa Aznarezek EBko bandera kendu du
erakundearen egoitzatik, Feministok Prest manifestazioan “Emakume
errefuxiatuak SOS. EB hiltzaile” zekarren pankarta ikusi genuen, eta
sare sozialetan geroz eta gehiago dira “EB honen parte izatea” sentitzen
dutenaren lotsaz mintzatzen duten mezuak. Ez naiz ni orain EBren
kontrako mezuen ugaltzeaz pozten ez dena, baina gauza batez
ohartarazteko gogoa dut: protestaren muga “humanitarioetan” kokatzea,
protesta politikoa baino “morala” izatea, atzean dagoen klase-gatazka,
edo hobeto esanda inperialismoaren eta herri subirano baten arteko
gatazka ezkutatzea.
Errefuxiatuen krisia ez da nolanahi sortu. Beste fenomeno baten
ondorio da. Fenomeno hori Siriako guda da batez ere, zeinak milioika
siriarrek euren etxeak uztera bultzatu dituen. Hemen Siriaren kontrako
guda inperialista bat izan da, guda horren bultzatzaileen artean EB egon
delarik. Oro har, Siriako herriaren, Siriako Estatu subirauaren (hango
burgesia nazionala eta herri klaseak biltzen dituen Estatua, “sozialismo
arabiarra” deitutako ideologiari jarraiki interbentzio eta babes
ekonomiko handiko sistema mistoa ezarri duena) eta Mendebaldeko bloke
inperialisten, bertako burgesia monopolisten menpeko potentzien arteko
borroka bat da. Hau ere, nazioarteko klase borroka bat da,
inperialismoa, mendebaldeko burgesia monopolistaren berezko joera baita,
Leninek esan bezala. Beraz, modu batean, klase-gatazka baten aurrean
gaude.
Bada garaia guk ere betaurreko gorriak jar ditzagun eta klase klabean
errealitatea interpreta dezagun. Bi proiektu politiko daude elkarren
kontra: alde batetik inperialismoaren proiektua, mendebaldeko burgesia
monopolistarena; eta bestetik, Siriako burgesia nazionalarena eta herri
klaseena. Lehenak irabaziak handitzeagatik eta beste herrialde bat bere
sare ekonomikora gehitzearren borrokatzen du, merkatu hori bereganatuz.
Bigarrenak bere subirautza nazionalagatik eta bere eredu ekonomikoagatik
(“Estatu-kapitalismoa” Ongizate sistema gogor batekin). Hor planteatzen
dira gatazka eta kontraesana, eta hortik abiatu behar dugu Siriako guda
eta EBk izan duen inplikazioa ikusteko, zergatik EBko herrialdeek
babesten dituzten Ekialde Hurbileko Siriaren etsaiak (Saudi Arabia,
Katar, Turkia, Israel) eta hauek babestutako oposizio taldeak, Baxar al
Assad lehendakaria uzkaili asmoz eta Sirian erregimen aldaketa bat
ekarri asmoz. Egin beharreko beste galdera bat da zerk ekarriko zukeen
Sirian egun dagoen Estatu baathista erortzea eta AEBren edota EBren
aldeko Gobernu bat jartzea, eta honek zer ondorio izango zukeen Siriako
klase sozial ezberdinentzat. Hori da gatazka, funtsean politikoa dena,
beraz gure analisiak politikoa eta erradikalak (errokoak) izan behar
dira; hots, EBren kriminaltasuna ez da Idomenin hasten, baizik eta
Siriako gudarekin hasten da. Idomenikoei laguntzeko modurik onena,
Siriako guda geldiaraztea da (Errusiak ISISen kontrako interbentzio
militarra hasi zuenetik milioi bat errefuxiatu Siriara itzuli dira).
Azkenik, kontutan izan behar dugu beste arrisku bat: errefuxiatu hauek
osatzen duten herriaren “desio kolektiboa” interpretatzea, siriarrek
Sirian bizi baldintza duinak izan dezaten eta siriar herria odolustea
ekiditea ahaztea (emigrazio masiboa herria odolustea baita). Hala ere,
Euskal Herrian Siriaren alde erakutsitako elkartasuna oso pobrea izan
da, manifestu bakar bat
eta Askapenaren zenbait adierazpen kenduta ez da nolako mobilizaziorik
edota kanpaina handirik egin Siriaren alde. Beti egon da aitzakiaren
bat: Assad “diktadorea” zela, kurduak, errefuxiatuak… kontraesan
nagusia, Siria vs inperialismoa ezkutatua izan zedin. (Bestalde, esan
beharra dago, “pentsaera jatorreko” ezker mota batentzat, errefuxiatuen
inguruko diskurtsoa –ahularekiko konpasioa, multikulturalismoa eta abar-
erakargarriagoa zaiola Siriako Estatuaren defentsak inplikatzen duena
–armada, autodefentsa militarra, Estatua eta abar- baino).
EBren arazora itzuliz, gogoan izango dugu 2014ko GARA egunkariaren
azala, non Eskoziako, Kataluniako eta Euskal Herriko banderekin batera,
EBren bandera agertzen zen. Ezker Abertzaleak berak “Estatu bat Europan”
nahi zuela (Sorturen hasierako txostenetan “EBn” ere aipatzen zen).
Garai horietan, EBren kontra hitz egiten genuenok erdi-ero, utopiko,
zaharkitu eta abar bezala ikusita geunden “lehenengo Estatua eta gero
ikusiko dugu” pentsaera nagusi zen garaietan (orain ere hala baden, edo
aldaketa ideologikorik eman den ez dugu orain eztabaidatuko). Gogoan
dugu baita EBren inperialismoaren kontrako diskurtso politikoa mamitu
duten euskal mugimenduek (Donetsk Elkartasun Komiteak, esaterako) zer
nolako irainak edo bazterketa jaso izan dituzten sektore batzuen
aldetik.
Euskal Herriko iritzi publiko “progresista” EBri kritika egitera
mugitu izan duena ez da ez Libia, ez Donetsk, ez Lugansk, ez Kosovo, ez
Belgrad, eta ezta Siria ere izan. Idomeni izan da. Hau da, errukia,
konpasioa… baina ez politika. Eta hau kezkagarria da. Izan ere,
pentsatzera ematen du Idomenirik ez balego ez zatekeela EBren kontrako
kritikarik egongo. Siriarako (zeharkako) interbentzioa “garbia” izango
balitz (hots, Assad denbora laburrean uzkailiko bazuten EBren aldekoek,
Maidan baten bidez edo guda labur baten bidez) inork ere ez zukeen EBren
paper inperialista kuestionatuko, eta erakunde honek lehen zuen
zilegitasun bera izango zukeen. Hots, hala, “ihardeste partzial” baten
aurrean egon gaitezke, ideologikoki inperialismoa higatu baino indartu
egin dezakeena: “Interbentzio” konkretu batzuk (porrot egin dutenak)
kritikatzen dira, eta ez EBren izaera inperialista, “Interbentzio”
horietara daramana; hots, “interbentzio onen” gaineko itxaropena
mantendu egiten da. Adibidez, Jule Goikoetxeak BERRIAn atera zuen artikulu honetan,
EBren aurkako diskurtso ideologiko antzeko bat erabiltzen badu ere,
gatazkaren erroa, hots EBren inperialismoa eta honek sortutako guda
aipatu ere ez du egiten; berriz ere gatazka politikoa errefuxiatu horiek
Europara heltzean hasten da. Honekin, siriarrak masiboki Europara
etorri beharraren arazoa (Siria odolustearen arazoa) eta guda
inperialista ekuaziotik kanpo geratzen dira. Jule Goikoetxeak beharrezko
ikusten duen “EB patriarkal, arrazista eta neoliberalaren aurkako
ofentsiba ideologikoa” egiteko eskaintzen duen konponbidea, nik ulertu
dudanez “Europako ezkerra zuria, profesionala eta gizonezkoa” izateari
uztea da; baina honek arazo bat du, azkenean errefuxiatuen arazoa, arazo
“intra-europar” bezala kokatzea (“Europako ezkerrak errefuxiatuekin zer
egin?” galderara mugatuz, “Europak Siria suntsitzea ekiditeko zer
egin?” baino); izan ere, Goikoetxearen “ofentsiba ideologikoan” agertzen
ez den elementua antinperialismoa baita.
Are harrigarriagoa egin zait Miren Amuriza batek, adibidez, “Zazpika” astekarian Siriari buruz esan duena,
hango herriaren kontrako inperialismoaren zurikeria erabatekoa
iruditzen baitzait; izugarrizko arinkeriaz idatzitakoa. Amurizak Amina
Arraf ustezko siriar blogari lesbiana baten kasua aipatzea. Arraf bera
ez da existitzen, beraz estatubatuar batek (hots, NATOren parte den
Estatu batetako hiritar batek), Tom McMasterrek asmatutako pertsonai bat
da. McMasterrek siriar gizartean zegoen “homofobia” salatu nahi izan
zuen, genero arloan siriar Gobernua inguruko aurrerakoienetakoa den
arren, eta bere etsaiak atzerakoiagoak diren arren. Praktikoki,
McMasterrek egin zuena, laugarren belaunaldiko gudaren teknikaz baliatuz
inperialisten alde eragitea izan zen; jomugan dagoen herri bat
populazio sektore potentzialki aldeko batengatik (ezkerreko sektoretik,
zeina Mendebaldean oro har LGBT eskubideen aldekoa den) alienatzen
saiatzea. Amurizak Arraf delakoa “gezurra den arren, Siriako lesbianen
egoera bisualizatzeko eta salatzeko balio izan duela”; artikulua “Free
Amina” batekin bukatzen zuelarik. Honek argi erakusten du Euskal Herriko
parte batean zein seriotasun gutxirekin hartzen den Siriaren kontrako
eraso inperialista, NATOren aldeko kazetari baten jolasetara zein
arinkeriaz batzen diren ikusita. Ikusi beharko zatekeen zer irudituko
zitzaiokeen Amurizari halako blogari faltsuak agertuko balira NATOren
erasoaren biktima Siria ordez Euskal Herria zatekeen guda batean; edota
80. hamarkadan kazetariren batek, ZEN Planari jarraiki, halako
pertsonaia edo istorio bat asmatu izango balu “HBn dagoen homofobia
salatzeko” (egon bazegoena, beste alderdietan bezala). Amurizak
“Siriaren kontrako ZEN Planeko” kazetari hau txalotzea nahiko argigarria
zaigu Euskal Herrian dagoen kontzientzia politiko antiinperialistaren
faltaren inguruan.
EBk Idomeni aurretik hil egiten zuen, eta Idomeni ostean ere hiltzen
jarraituko du. Arnaldo Otegik Europar Parlamentuan EBri, “EB
hiltzaileari”; “Euskal Herriaren eta Espainiar Estatuaren gatazkaren
bitartekaritzan parte hartzea eskatu dio. Ez dirudi oso bateragarria
azken asteetako anti-EB uholde horrekin… uholde hori benetan serioa,
hots, politikoa balitz. Moda bat izatearen aukera badago, halere. Kasu
horretan kaltegarriagoa izan daiteke baita, izan ere EBren kontrako
diskurtso politikoa, indartu beharrean, modazko uholde “karitatibo”
honek murgildurik eta deusezturik gerta baitaiteke.
https://antinperialistak.wordpress.com
No hay comentarios:
Publicar un comentario